domingo, 4 de mayo de 2014

TEMA 8: Webquests i Caces del Tresor





                                                                Font de la imatge

En aquest tema parlarem sobre les webquest (definició, tipus, parts i exemples) i la caça del tresor (definició  i exemples).

Primerament, una webquest, és una forma d’emprar didàcticament Internet mitjançant la recerca d’informació d’una manera guiada però on la importància recau sobre l’ús de la informació, l’anàlisi i síntesi. D’altra banda, permeteix als alumnes treballar autònomament construint el coneixement mentre el docent orienta tot el procés.

Troben dos tipus de webquest, las de curt termini i llarg termini:
  • Curt termini: És l’adquisició i integració del coneixement d’un determinat contingut d’una o diverses matèries i es dissenya per a ser acabat d’un a tres períodes de classe.
  • Llarg termini: Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe i implica un major nombre de tasques que solen culminar amb la realització d’una presentació amb una eina informàtica.

Pel que fa a les parts que integren una webquest trobem:
  • Una introducció que presenta un plantejament general de la webquest a tot el grup.
  • Una tasca que s’identifica amb l’objectiu final de la webquest, és a dir, allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la webquest.
  • Un procés on s’indiquen les activitats i passo que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
  • Una avaluació on s’indiquen els aspectes a valorar i com es valoraran mitjançant una rúbrica d’avaluació. 
  • Una conclusió on apareixen les reflexions finals
  • Una orientació per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la webquest en classe.

Aquestes són alguns exemples:



D’altra banda tenim la caça del tresor que consisteix en una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web on podem trobar les respostes correctes. També existeix una pregunta final que serveis per a poder integrar tot els coneixements que s’han desenvolupat en els passos anteriors.

Constitueixen una eina TIC excel·lent per a ser utilitzades a l’aula però sempre tenint en compte que “primer és la metodologia i després la tecnologia”. Presenta l’avantatge de que la metodologia es pot utilitzar sense Internet i per això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres.

Un exemple del que he explicat podem trobar-lo en aquest enllaç:
       Títol: Bacterias, ¿amigos o enemigos?


APORTACIONS PERSONALS:




                                                                    Font de la imatge


                                                                   Font de la imatge
Personalment crec que l’aplicació de les webquest i les caces del tresor a l’àmbit educatiu és una bona manera de treballar els conceptes enfocada d’una manera més dinàmica i motivadora tant per a l’alumnat com per al professor al ser un ensenyament més visual que el tradicional.

No obstant, és necessari aprendre a treballar amb aquest recurs per a adaptar-lo adequadament a les necessitats del nostre alumnat i sense oblidar que és necessària una bona formació per part del docent, el qual ha de tindre la competència digital ben adquirida per poder transmetre els coneixements als alumnes.

El fet de treballar amb aquestes dues ferramentes digitals fa que els estudiants, des que són xicotets, aprenguen a dominar la tecnologia i la informàtica que tan present està a la societat de hui en dia i el paper de les quals va adquirint cada vegada més importància, i per tant, han de ser introduïdes en el camp de l’educació.

Relacionat amb aquest tema he trobat una sèrie de vídeos i enllaços que ens donaran més informació sobre aquest recursos digitals:


Aquest vídeo tutorial prentén mostrar-nos com crear una webquest a través de Google Sites.


Amb aquest vídeo s’explica senzilla i breument les principals característiques de les caces del tresor i a la fi ofereix una pàgina web a través de la qual podem crear la nostra pròpia. Molt útil per a nosaltres com a futurs docents.



Amb aquesta presentació s’observa com crear una caça del tresor a través del generador online, esmentat abans.

Pel que fa als enllaços he trobat dos que comentaré breument per a que sapigueu quin tipus d’informació podeu trobar-hi en ells:

En aquesta pàgina podem trobar informació sobre què és una caça del tresor, disseny i estructura, característiques, exemples, enllaços i generador on-line. En ella també es donen consells útils per dissenyar-les. En els exemples i enllaços tenim caces del tresor de diferents idiomes i temàtiques amb els seus respectius enllaços per visitar-les.

En l'apartat de generador en línia, et proporciona una pàgina on poder crear la teua pròpia caça del tresor. Ofereix diferents idiomes d'ús i una guia per facilitar la creació.

http://www.isabelperez.com/webquest/index.htm#referencias

En aquesta pàgina trobem una definició sobre el que és una webquest, les parts que la integren, els aspectes clau que cal tindre en compte per al disseny d'una i els diferents tipus que existeixen.

A més hi ha un llistat amb articles, guies, tallers i enllaços d'interès relacionats amb aquest tema i estan classificats en dos idiomes: anglès i espanyol


També ofereix exemples i plantilles de webquest.

Una vegada hem consultat tota la informació citada podem assabentar-nos dels múltiples avantatges que ofereixen l’ús de les webquest i caces del tresor a un aula, independentment de l’edat dels alumnes. Són fàcils de crear i manejar per la qual cosa tampoc requereix un esforç desmesurat per a treballar amb elles ni per part del professorat ni de l’alumnat.

Evidentment la introducció d’aquestos recursos a un aula, canvia la metodologia d’ensenyament tradicional en la que el docent explicava els continguts a la classe mitjançant els llibres i ara, es poden aprendre i fer activitats relacionades a través d’internet amb una sèrie de enllaços de pàgines, vídeos, presentacions, etc d’on l’alumnat pot trobar les respostes de les preguntes. És una manera de que els propis estudiants construisquen el coneixement autònomament però sempre tenint al docent a prop per a servir de guia en el procés d’ensenyament-aprenentatge i avaluador de coneixements.

Com a futurs docents ens interessa conèixer pàgines i aplicacions mitjançant les quals puguem crear el nostre propi material per a usar a classe, com poden ser les webquest i les caces del tresor.

Una proposta d’activitat per a emprar aquestes dues ferramentes pot ser, donar un tema qualsevol, per exemple els mamífers en segon cicle. El docent crea una webquest o una caça del tresor, i esmenta una sèrie de preguntes que l’alumne ha de saber contestar a mesura que el professor va explicant els conceptes teòrics i ofereix els enllaços necessaris per

ampliar o trobar la informació necessària per poder contestar a les qüestions plantejades abans.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario