domingo, 9 de febrero de 2014

TEMA 1: Les TIC i l'Educació Primària


Aquest primer tema tracta sobre l'organització de les noves tecnologies (TIC) als centres d'infantil i primària i dels models organitzatius.

Partim, aleshores, de la LOE, la qual estableix que tant alumnes com professors han de tindre una millor competència digital per a millorar l'eficàcia i qualitat dels sistemes educatius, a més d'haver de desenvolupar una actitud crítica davant la informació que reben i elaboren. Un altre aspecte important a tindre en compte és que l'ús de les TIC a l'aula ha de tindre un bon motiu i justificació, no emprar-les de manera inconscient sense una finalitat clara i estudiada, i sense saber a ciència certa si és viable o no. 

En conseqüència, el Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació crea un projecte anomenat "Pla TIC" el qual té com a objectiu principal desenvolupar el tractament de la informació, la competència digital i la integració de les TIC com a recurs en l'ensenyament, però indirectament també es treballen altres competències bàsiques.

Pel que fa a les característiques d'aquest projecte trobem que ha de tindre objectius clars, estar contextualitzar, ser viable i flexible, estar consensuat i organitzat. 

Si parlem dels elements podem veure que:

  • Els objectius són fixats en relació a la comunitat educativa, formació del professorat, gestió del centre i dels recursos. 
  • La contextualització inclou les característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat, trajectòria del centre en relació a l'ús de les TIC, exigència de projectes d'innovació, característiques del professorat i descripció general dels recursos disponibles. 
  • A les estratègies per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre es crea una comissió de coordinació de les TIC per a planificar i presentar diferents tasques i activitats. 
  • Quan parlem d'organització ens referim a fer un inventari dels recursos tecnològics disponibles i a determinar el règim d'espais i recursos. 
  • El tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula s'encarrega de que totes les àrees tinguen el treball per a desenvolupar aquests aspectes que bàsicament són habilitats per a cercar, obtindre, processar i comunicar informació per a transformar-la en coneixement. La conseqüència que porta és que s'aprèn sobre, de i amb les TIC. 

Finalment arribem als coneixements, destreses i activitats de la pròpia competència digital, la qual no és més que saber què i saber com dur-ho a la pràctica amb una actitud positiva i crítica, respectivament. 


APORTACIONS PERSONALS:

Com ja sabem, aquest és un tema de molta actualitat ja que la seua influència en la vida quotidiana de les societats de hui en dia és massa gran i important, per la qual cosa per a poder desenvolupar-nos en aquesta, hem d'adquirir un mínim de competències digitals. Aquesta qüestió ens porta a l'àmbit de l'educació on les TIC s'han introduït "trepitjant fort" segons el marc normatiu vigent del que hem parlat anteriorment.

Hem de tindre en compte que al món en el que vivim la informació és un dels pilars bàsics de nostra vida i hem de saber com manejar-la per a traure el màxim profit i poder adaptar-nos i integrar-nos en la societat en la que vivim. Per aquesta raó, ha sigut indispensable treballar la competència digital a l'àmbit de l'educació, per a poder formar ciutadans amb les destreses necessàries per a viure. 

Nosaltres, com a generació jove que som, sabem perfectament quina importància tenen les noves tecnologies per a qualsevol cosa, com per exemple fer-nos la vida més fàcil i còmoda, però no sempre es mostren com un avantatge. Com tot, si no fem un bon ús d'aquest recurs tan potent, ens pot ocasionar greus problemes que faran que tinguem una concepció negativa del mateix.
Amb açò, em referisc a que si emprem aquesta eina erròniament, és a dir, sense eixa actitud crítica que ens permet seleccionar i valorar la informació que rebem o elaborem estarem fent que el nostre treball, tant com a estudiants o com a futurs docents, siga un esforç inútil, sense recompenses i beneficis. 

Per tant, si els emprem a la nostra aula, dem de estar completament segurs de que les tasques i les activitats pensades, tenen una finalitat clara i que són viables, és a dir, que poden desenvolupar-se correctament tenint en compte diversos aspectes com ara les característiques de l'alumnat, del professorat, els recursos, els espais, etc. 

Algunes de les meues propostes per a fer ús d'aquesta eina de treball són:

  • Per als cursos de primer i segon de primària, que juguen a jocs interactius amb els que puguen adquirir un coneixement sense ser ells mateixos conscients d'aquest procés, és a dir, amb els que aprenguen divertint-se, llegir contes online, etc. 
  • Per als cursos de tercer i quart, buscar imatges per a decorar la classe en Nadal, veure alguna pel·lícula amb un enllaç online, etc.
  • Per als cursos de cinquè i sisè, fer que els alumnes cerquen informació diàriament, de manera tan senzilla com buscar alguna notícia interessant actual per a comentar-la després i fer un debat.


Ací deixe un enllaç amb més informació sobre les TIC a l'educació:
http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/articulos/CC_Ambits_ImpacteTICsCurriculum.pdf


No hay comentarios:

Publicar un comentario