domingo, 2 de marzo de 2014

TEMA 2: Integració de les TIC en el currículum


Aquest segon tema tracta sobre la integració de les TIC en el currículum.




Primerament hem de conèixer els diferents paradigmes educatius que existeixen en el procés d’ensenyament-aprenentatge: conductista, cognitiu, ambientalista i constructivista (el que farem servir nosaltres com a futurs docents, ja que és el propi alumne el que poc a poc construeix el seu coneixement amb l’ajuda del mestre, el qual actua com un guia, un orientador).

En segon lloc, pel que fa a les implicacions per al disseny curricular, cal dir que el currículum és on s’estableixen els objectius i continguts que s’han de treballar a l’aula i es considerava tancat i obligatori amb una avaluació del procés d’ensenyament el qual únicament es fixava en el producte final sense tindre en compte l’evolució dels aprenentatges de l’alumnat. Evidentment aquest en un gran aspecte negatiu, però aquesta concepció va evolucionant al mateix temps que els models educatius i passem d’una educació on el professor és qui transmet la informació i té el paper principal en el procés d’ensenyament-aprenentatge a un model on l’alumne és el principal responsable de l’adquisició dels coneixements. A més, l’avaluació té en compte tot el procés i no únicament el resultat final.

En tercer lloc, aquesta evolució en la concepció de l’educació ha permet introduir en aquest camp les TIC, sempre i quan estiga justificat el seu ús a les aules. Amb aquest model, el professorat ha d’adquirir nous rol, com són: dissenyador, avaluador i seleccionador de les TIC, consultor d’informació, orientadors i avaluadors de forma contínua.

Per últim, referent a les dimensions de l’alfabetització digital cal tindre en compte que les Tic s’han d’usar com a tasca investigadora, amb un sentit crític, un pla de publicació, amb un coneixement de recursos adequats, amb informació sobre les tecnologies incipients, la socioestructura i amb coneixement per a utilitzar correctament les seues eines. 


NOTA: Font de la imatge
http://2.bp.blogspot.com/krFeXA_t6E/Tr_4NXE_YAI/AAAAAAAAACE/hU5whIeB6ns/s728/educacion-tic-aula2.jpg



APORTACIONS PERSONALS:


Com ja hem dit en altres ocasions, avui en dia la tecnologia és molt important en la nostra vida i molt més és aprendre a usar-la per a traure el màxim benefici. D'acord amb això, com a futurs docents hem d’estar al corrent de les millores que es fan a l’àmbit educatiu i una d’elles és la integració de les TIC a l’aula.

Per a poder fer un bon ús d’aquesta aportació i que els xiquets aprenguen, és imprescindible saber ensenyar-les i per a això, hem d’aprendre nosaltres a emprar-les. Per aquest motiu és fonamental que el professorat estiga ben format i desenvolupe els nous rols que ha d’adquirir a la seua aula.

Per a la formació, és aconsellable assistir a cursos segons el nivell de coneixements que es tinguen sobre la informàtica i les TIC i així, escollir el curs que millor s’adapta a les teues necessitats. Existeixen cursos de nivell principiant, usuari, expert, etc. per a tots aquells que vulguen aprendre a utilitzar un ordinador i a treballar amb Internet i diferents programes, però també hi han altres destinats al professorat dels centres educatius per a aprendre sobre l’ús de les TIC a l’aula.

Una vegada que el professorat ja ha adquirit els coneixements necessaris per a poder aprofitar aquesta ferramenta en la seua aula, ha de ser conscient de que els seus rols com a docent han de canviar. Ara ha de desenvolupar una actitud crítica per a saber seleccionar i valorar la informació més adequada per al seus alumnes segons les seues característiques i necessitats, ha de dissenyar els materials i les activitats ajudant-se de les TIC i assegurar-se de que el seu ús a l’aula té uns objectius clars els quals ha d’intentar que siguen complits. Mentre es desenvolupa la classe, el professor ha de guiar i orientar les activitats dels alumnes, indicant si ho estan fent correctament o no, és a dir, que han d’avaluar contínuament el treball de l’alumne per a poder saber quina ha sigut l’evolució del xiquet al llarg del curs, què és el que sabia i què és el que ha aprés. 




(Font de la imatge: http://es.docsity.com/noticias/herramientas-de-estudio/docsity-tambien-es-util-para-los-docentes/)
  •          Al primer cicle, com que són més xicotets podrien usar les TIC per a treballar amb sopa de lletres, llegir contes online, jugar a jocs online, etc.
  •           Al segon cicle, poden fer grups i usar l’ordinador per a crear un mural o un poster sobre qualsevol dels temes que donem a classe.
  •           Al tercer cicle, com que ja són més majors i tenen un domini major sobre la tecnologia, poden crear un blog de classe i noticies que veguen interessants i després fer debats a classe, fer treballs amb una presentació de powerpoint per a presentar als companys i després pujar-la al blog, etc.


Aleshores, sobre aquest tema de la formació del professorat per a l’ús de les TIC deixe un enllaç per si us interessa tindre més informació:


També, m’agradaria mostrar unes propostes d’activitats que he pensat per a fer ús de les TIC a classe:

Amb aquest tipus d’activitats hem de donar-nos compte que a banda de treballar les competències digitals amb l’alumnat, hem de treballar també el treball coperatiu, és a dir, que els xiquets aprenguen a treballar en equip.

Per últim, vull aportar un vídeo sobre:

  • Especialització docent en educació i TIC:



  • Les TIC a l'aula:




No hay comentarios:

Publicar un comentario