domingo, 18 de mayo de 2014

TEMA 13: Ipad en Educació Pimària (aplicacions educatives)






En aquest tema parlarem sobre què és l’Ipad, les seues característiques, algunes propostes per a treballar amb ell, el seu paper a l’aula de Primària i aplicacions per a utilitzar en aquesta etapa.

En primer lloc, un Ipad és un aparell fi, de la grandària d’una revista amb una pantalla tàctil a colors que permet als usuaris navegar per la web, veure películes, enviar correus electrònics i llegir llibres electrònics, entre altres coses. Té un teclat en la pantalla i també un opcional físic, a més d’un programari especials per a fulls de càlcul i processament de textos. No obstant això, els analistes diuen que la seua principal característica està en l’aspecte multimèdia, com llegir periòdics o veure vídeos, més que la seua utilitat com a ordinador.

Entre les seues característiques més visibles podem trobar que té una pantalla retina, és compatible amb la presentació simultània de múltiples idiomes i grups de caràcters, té càmera amb detecció facial en les fotografies, vídeo en HD, ajust de volum, lletra gran, la possibilitat d’ampliar a pantalla completa, etc.


Algunes de les propostes per a treballar amb l’Ipad són:

  • Enregistrament d'àudio: gravar i editar àudios amb Caster Free: lectures, locucions, dramatitzacions, exposicions, entrevistes, etc.
  • Esquema: emprar Wikipanion per llegir un article de Wikipedia durant uns minuts i després realitzar un mapa conceptual amb MindJet
  • Mapa conceptual: resumir els continguts d’un tema de llengua o coneixement del mitjà creant un mapa conceptual amb Idea Sketch
  • Resum de noticies: buscar i llegir un article usant un lector de noticies d’un periòdic per després elaborar un document de text en resposta a un conjunt de preguntes amb el programa Documents Free i enviar-ho com a adjunt al professor/a utilitzant el client Mail.
  • Comentari de lectura. Llegir un llibre digital en iBooks i després de la seua lectura elaborar un document en Documents Free amb la fitxa tècnica, breu resum i opinió personal.
  • Narració visual. Crear una narració visual emprant Puppet Pals on es trien escenaris de fons, personatges, animacions i gravant locucions d'àudio.
  • Gràfics estadístics. Crear gràfics a partir d’una taula de distribució de freqüències en un full de càlcul amb Documents Free.
  • Fitxes PDF. Realitzar anotacions en una fitxa en format PDF mitjançant pdf-Notis free per a remitirse-la al professor/a pujant-la a un espai comú.
  • Edició d’imatges. Localitzar i descarregar una foto utilitzant el navegador erb Safari. A continuació d’insereix la imatge en una nota d’EverNote per afegir textos i una locució d’àudio que completa el treball d’un tema.
  • Geolocalització de materials. Explorar una zona geogràfica, comarca, província, país, etc. amb Google Earth. Situar marcadors que continguin textos, imatges, enllaços, etc. Gravar un recorregut turístic. Es pot completar la informació amb World Explorer. 

Pel que fa al seu paper en l’aula de Primària destaquem que no és necessari cap coneixement informàtic previ ja que simplement amb la seua manipulació, aprens les claus d’ús de forma ràpida. A més, permet treballar les diferents àrees del currículum a traves de les seues aplicacions, augmentant la concentració de l’alumnat i possibilitant l’aprenentatge lúdic. També possibilita el treball individualitzat adaptant-se al ritme d’aprenentatge de l’alumne alhora que permet la creació de grups homogenis de treball usant un dispositiu grupal sempre i quan aquestos grups siguen reduïts perquè l’aprenentatge siga significatiu.

Pel últim, entre les aplicacions que existeixen i podem emprar en el cicle d’Educació Primària trobem:

  • iWriteWords: que serveix per a estimular i ensenyar als nens l’escriptura.
  • Read Me Stories: que és una biblioteca d’històries que et permet veure un llibre en diversos capítols i cadascun d’aquestos apareixen de manera molt visual, brillants, colorits...
  • Kid Paint: que és una aplicació igual que el Paint però per a xiquets.
  • Magic Piano: on apareix un piano virtual i pots tocar-lo.
  • Math Party: que és per a xiquets a partir de 5 anys per a realitzar càlculs mentals amb diversos nivells de dificultat i que permet als xiquets jugar contra els seus pares.
  • ABC 123 Writting Practice: que ajuda a aprendre nombres i lletres en angles. 

Més aplicacions en general que puguem utilitzar són: Google Earth, Google Maps, Adobe, Dropbox, etc.

APORTACIONS PERSONALS:





Personalment, crec que la introducció de l’ipad en el aula és una realitat i tot i que encara no és una novetat molt estesa, nosaltres com a futurs docents hem de ser conscients de que és important que la tecnologia estiga a l’ordre del dia i per tant, hem de saber quins són les ferramentes multimèdia més adequades per a emprar a la nostra aula amb els alumnes i les alumnes.

Per aquest motiu, l’ipad, és un bon instrument per a l’aprenentatge del sistema educatiu perquè és xicotet, no pesa molt, pots afegir un teclat físic, pots cercar qualsevol informació amb major velocitat, descarregar una gran quantitat d’aplicacions que s’adapten a les teues necessitats, etc. i a més permeten desenvolupar la competència digital tan important per a la societat de hui en dia. Pot ser emprada tant per als xiquets menuts com per a cursos superiors com ESO o Batxillerat, incloent la Universitat.

Mitjançant les aplicacions, els alumnes poden interactuar amb la informació que se’ls ensenya i és una manera molt visual de treballar aquells conceptes que són més difícils d’adquirir per la seua complexitat o per se més abstractes.

També és una ferramenta que té diferents finalitats, per exemple, pot usar-se per a l’entreteniment com veure pel·lícules, escoltar música, jugar a jocs, emprar xarxes socials... etc.

L’únic inconvenient que poden trobar és el preu perquè no totes les famílies poden enfrontar tan fàcilment pagar el preu d’un bon ipad però a la llarga eix molt més rentable i barat perquè estalviem una gran quantitat de diners en llibres i material escolar.

Pel que fa al seu ús, no és necessari tindre grans nocions d’informàtica perquè l’aprenentatge del seu maneig s’aprèn emprant-lo i no és difícil.

Per a que veieu un exemple de tot el que estic dient podeu veure els següents vídeos:




En aquest vídeo s’exposen diferents experiències de gent de diferents nivells educatius treballant amb l’Ipad en educació però no tracta sobre el sistema educatiu espanyol, sinó l’americà i per tant el vídeo és en angles però pots llegir els subtítols en castellà.


Aquest vídeo sí que parla sobre les experiències dels alumnes del col·legi Arenales i Alborada a Madrid i tant alumnes com professors i pares donen el seu punt de vista sobre la incorporació d’aquesta ferramenta en el sistema educatiu.

Entre els enllaços per ampliar els nostres coneixements sobre l’ipad tenim:


En aquest enllaç podem trobar una gran quantitat d’aplicacions per a descarregar al nostre Ipad i estan classificades per als cicles d’Infantil, Primària, Secundaria, Batxillerat i Professors, i a més en cadascuna descriu la funcionalitat. Quan cliques en una aplicació et diu si és gratis o de pagament, la versió i el tipus d’aparell per al que ha sigut desenvolupat.

És una pàgina simplement per a trobar aplicacions segons les teues necessitats ja que pots cercar-les segons les àrees del currículum que vulgues treballar, per preus, per nom, etc.


Esta pàgina és una espècie de blog on un docent ens explica la seua experiència amb l’Ipad i per a que la sol utilitzar. Ens dona alguns exemples d’aplicacions que utilitza i la seua funcionalitat. També podem trobar molts enllaços d’interès com l’explicació d’un joc que pot ser emprat a classe per a treballar amb els xiquets i un altre enllaç amb algunes aplicacions que faciliten el treball d’organització als docents:



Espere que hagueu après més sobre aquest aparell i que com a futurs docents el tingueu en compte com un recurs principal per a la vostra aula. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario