domingo, 4 de mayo de 2014

TEMA 11: Els Objectes d'Aprenentatge i Les Llicències en Internet.







En aquest tema parlarem sobre què són els objectes d’aprenentatge, on trobar-los i sobre les llicències en Internet.

En primer lloc, els objectes d’aprenentatge fan referència a qualsevol entitat, digital o no, que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l’aprenentatge recolzat per la tecnologia. Com a exemples d’objectes destaquen el contingut multimèdia, l’instructiu, els objectes d’aprenentatge, el programari educatiu i les seues eines, i persones, organitzacions o esdeveniments referenciats durant l’aprenentatge recolzat tecnològicament.

D’altra banda, els objectes d’aprenentatge estan regits per metadades que són dades i regles sobre les dades, que en el nostre cas ens proporcionen dades sobre els recursos d’aprenentatge i la seua utilització.

Pel que fa a on podem trobar-los tenim dos projectes: el projecte Agrega i el LearningSpace.

El primer és una iniciativa elaborada pel ministeri d’educació que ofereix gran quantitat de recursos i disposa d’un cercador avançat amb el que és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, d’agregació o format i en general per qualsevol característica descrita per les metadades. Quan es troba alguna cosa adaptada a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d’Elearning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en format ZIP.

Al segon projecte podem trobar centenars de recursos educatius en forma de cursos online que poden ser descarregats en format SCORM o Common Cartridge. Triant qualsevol d’aquests formats s’obtindrà l’objecte d’aprenentatge també en format ZIP.

D’altra banda, en relació a les llicències en Internet tenim diferents tipus de copy left amb unes funcions determinades:
  • Creative Commons + Homenet: es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent-hi la comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també està permesa sense cap restricció.
  • Crative Commons +Homenet+euro titllat: no es permet l’ús comercial de l’obra original ni de les possibles obres derivades.
  • Creative Commons+ Homenet+ euro titllat+símbol recàrrega: No es permet l’ús comercial de l’obra original ni derivada però han de mantindre el mateix tipus de llicencia. 
  • Creative Commons+ Homenet+ euro titllat+ igual: no es permet l’ús comercial de l’obra original ni la generació d’obres derivades.
  • Creative Commons+ Homenet+ símbol recàrrega: es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obres derivades, les quals hauran mantindre el mateix tipus de llicència.
  • Creative Commons+ Homenet+ igual: es permet l'ús comercial de l'obra però no la generació d'obres derivades.

Baix de cada simbolet apareixen unes lletres:

  • Homenet à By, és necessari reconèixer l’autoria en qualsevol explotació d’una obra.
  • Euro titllat à NC, l’explotació de l’obra queda limitada a usos no comercials, condició que únicament afecta a aquells que usen l’obra, no al propi autor. 
  • Igual à ND, no es permet la transformació per crear una obra derivada.
  • Recàrrega à SA, s’autoritza la creació d’obres derivades sempre que mantinguen la mateixa llicència derivativa 




APORTACIONS PERSONALS:

Un objecte d’aprenentatge pot ser qualsevol que continga una finalitat educativa i pot ser en format digital o no. Això vol dir que han de ser material didàctic per a poder aprendre amb ells i han de compartir les següents característiques:
  • Reutilitzables per a poder ser usats en diferents contextos i adaptar-se i combinar-se dins de noves seqüències formatives.
  • Educatius per a generar nous coneixements.  
  • Amb interoperatibilitat per a poder integrar-se en diversos sistemes de formació.
  • Accessibles amb la facilitat de poder ser classificats i emmagatzemats als corresponents repositoris i poder trobar-los sense dificultat. 
  • Durables durant el màxim temps possible sense que necessiten nous dissenys.
  • Independència dels objectes dels que han sigut creats.
  • Modificables per a poder adequar-se segons la situació que tinguem i el tipus d’alumnat.
  • Flexibles per a poder combinar-se amb altres



Aquestos objectes poden servir al docent per a donar suport a les seues explicacions i alguns exemples poden ser imatges, vídeos, documents, articles, etc.

En el cas dels estudiants poden fer ús d’ells per a realitzar els seus treballs d’investigació, per a fer presentacions davant dels seus companys de classe, etc.

Són un bon recurs didàctic, abundant, diferents, aplicables a qualsevol temàtica, fàcils de trobar i de crear i útils, per la qual cosa haurien de formar sempre part dels elements que integren qualsevol de les metodologies que posse un pràctica el docent. 

Pel que fa a les llicències en Internet, ens trobem diàriament cercant i consultant informació ja siga per entreteniment o per als estudis o treball. Quan realitzem un treball i agafem imatges, presentacions, documents de la xarxa, estem usant inconscientment el treball que altres han fet abans que nosaltres i que han volgut compartir amb la resta d’internautes per a que també puguen aprofitar-se del seu treball. Però el problema és que ens apropiem d’aquestos materials com si hagueren sigut creats per nosaltres mateixos i no citem la font d’on els hem tret. Això és una violació a la propiació intel·lectual i per evitar-ho es va crear Creative Commons que integra diferents llicències per a poder fer ús de la informació que trobem però amb una sèrie de condicions que hem de respectar.

A continuació expose una sèrie de vídeos i enllaços en els quals podem trobar més informació sobre aquest dos aspectes, que he explicat:

VIDEO


En aquest vídeo es parla sobre alguns exemples d’objectes d’aprenentatges, les característiques que han de tindre, els components pedagògics, els propòsits que en pretenen assolir, reptes que suposen la utilització d’aquests objectes per als docents.




Parla sobre els drets d’autor, la propietat intel·lectual, el copyright, la legislació, etc. el que pretén aquest vídeo és ensenyar a com publicar i com cercar recursos de forma segura i fent un ús adequat dels mateixos. S’explica els diferents recursos de llicències que ofereix Creative Commons. Posa exemples amb diferents pàgines que contenen arxius amb llicència Creative Commons.

És un vídeo molt complet perquè al fer una introducció i parlar de diferents aspectes que estan molt presents en l’actualitat aclareix un poc els conceptes dels que estem parlants.

Com enllaços tenim:



Aquest enllaç nombra el que són els objectes d’aprenentatges (encara que únicament fa referència als digitals i no estrictament necessiten ser digitals), les seues característiques, diferencia distints nivells de disseny i creació d’aquestos objectes i exposa diverses dinàmiques per a la seua utilització, distingint ús per a professor, alumne i ambdós. 

En aquesta pàgina podem trobar exemples de materials amb aquestos objectes, com crear-los, etc. i es tracta del projecte Agrega, esmentat al resum. 


En aquest article es parla sobre les llicències d’accés lliure com Creative Commons, què és, els tipus de llicències que existeixen, etc.

Una proposta d’activitat sobre aquest tema seria per exemple al tercer cicle de primària, dividir la classe en grups i que cadascun plantejara un objecte d’aprenentatge, amb possibles aplicacions, característiques i exposar-les als companys.

Com a conclusió, després de tot el que sabem sobre els objectes d’aprenentatge, com crear-los, trobar-los, característiques, etc. hauríem de estar convençuts per a fer ús dels mateixos a la nostra futura aula perquè podem ser un gran suport per a les explicacions dels docents. Són molt comuns i fàcils d’usar, adaptables a qualsevol temàtica i circumstància però han de tindre una finalitat educativa i saber per què els introduïm. Han de tindre un motiu.

Pel que fa a les llicències, és una bona manera de protegir els treballs que es creen, tant com a internauta com a professor i que vols compartir amb la resta de companys de professió però respectant la teua autoria i que ningú s’aprofite per guanyar diners a costa del teu treball. D’aquesta manera podem protegir el material que creem per a la nostra aula i podem compartir-los amb altres professionals i nosaltres també poder consultar els de la resta.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario