En aquest tema parlarem sobre les xarxes
socials, en concret de Twitter i Facebook, definicions i característiques de
les xarxes socials, tipus, usuaris, i aplicacions educatives de aquestes dos.
En primer lloc hem de saber què són les
xarxes socials i fa referència a les xarxes de relacions personals, també
anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un
sentit de pertinença i identitat social. En elles participen grups de persones
amb alguns interessos similars que es comuniquen a traves de projectes i també
existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna que
comparteix uns valors, normes i llenguatge en un clima de confiança.
A més les xarxes socials són llocs web que
ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en
contacte els usuaris de la xarxa i es basen en un programari especial que
integra nombroses funcions individuals com blocs i wikis.
Destaquem entre les més importants:
Facebook, Twitter, MySpace, Ning, Second Life i Tuenti.
Pel que fa als tipus de xarxes existeixen
dos tipus, segons l’activitat i segons el contingut.
En el primer grup tenim:
- Microbloggin, que permet enviar i publicar missatges breus de text i seguir a altres usuaris. Com exemples tenim Twitter, Muugoo i Plurk.
- Jocs, on els usuaris potencials busquen relacionar-se per jugar. Alguns exemples són Second Life i Haboo.
- Geolocalització, que permet saber la posició d’un objecte, persona o monument, per exemple amb Foursquare o Metaki.
- Marcadors socials que classifiquen i emmagatzemen enllaços per ser compartits, com Digg i Diigo o Mister Wong.
En el segon grup
tenim:
- Fotos, que es poden emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir, com Flickr, Fotolog i Panoramio.
- Música, que es pot escoltar, classificar i compartir. Per exemple amb Last Fm, Grooveshark i Spotify.
- Videos, que permeten crear perfils i llistes d’amics, com Youtube i Vimeo.
- Documents, que es poden trobar, publicar i compartir, amb Scribd.
- Presentacions, que es poden classificar i compartir amb altres professionals. Tenim Slideshare, Photopeach i Glogster.
- Noticies, amb Digg o Meneame es pot veure la informació que més interessa.
- Lectura, amb WeRead mitjançant les quals es poden classificar les preferències literàries.
En relació als usuaris de les xarxes
socials estan:
- Social media selectors, orientats a la funcionalitat en termenes de la comunicació i contacte amb el grup de referencia, ocupant el 40%.
- Simple social networks, motivats per la dimensió i relacionat amb el seu grup social, ocupant el 30%.
- Trend followers, on l’entreteniments i la informació d’esdeveniments i festes constitueixen el principal motius, ocupant un 19%.
- Social media addicts, amb intencionalitat professional però amb un ús exagerat, ocupant el 10%.
Ara, ens centrarem en les xarxes de
Facebook i Twitter.
Facebook és un lloc web de xarxes socials
creat per Mark Zuckerburg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes i Dustin
Moskovitz. Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de
Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tinga un compte de
correu electrònic. Disposa d’un llistat d’amics i un grup de pàgines on es pot
reunir gent d’interessos comuns i a més, existeix la possibilitat d’incloure
fotos i vídeos al mur.
Twitter és una altra xarxa que permet
manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters,
anomenats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l’usuari. Els
usuaris poden subsciure’s als tweets d’altres usuaris i per defecte, els
missatges són públics però es poden difondre privadament mostrant-los únicament
als seguidors.
Entre les aplicacions educatives
d’aquestes dues xarxes trobem:
- Són un canal de noticies en temps real per a la comunitat educativa (avisos de publicacions de butlletins informatius periòdics, beques, dates d’examens, agenda i recordatori d’esdeveniments com reunions, trobades, etc.)
- Estableixen un canal de noticies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.
- Estableixen una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferencia d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.
- Study Groups, per a col·laborar amb els companys de la classe i planificar les tasques de manera ràpida i fàcil.
- Mathemathical formules, amb la que pots escriure fórmules matemàtiques en el mur dels teus amics.
- CiteMe, per obtindre cites per a les teues notes amb el format WordCat.
- BooksiRead, a traves de la qual pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit. També pots consultar les opinions d’uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.
APORTACIONS PERSONALS:
Actualment, les xarxes socials tenen un gran poder dominant sobre la població jove i cada vegada més sobre les generacions futures la qual cosa pot suposar greus problemes que poden atemptar contra la seguretat i la intimidat d’una persona. Com evitar-ho? La resposta és simple i senzilla: fent un bon ús d’aquestes xarxes i per això cal que els docents ensenyen a com usar aquests tipus de xarxes com ara Facebook, tuenti i twitter, les xarxes obertes i més comunes. D’aquesta manera, fem conscients als alumnes dels múltiples perills als que estan sotmesos si fan un mal ús.
Una cosa que podem ensenyar és a tenir
molta cura amb el material que pengen a la xarxa, com ara fotos o vídeos que
poden acabar en altres mans i provocar l'anomenat "bullying" tan
present en els centres educatius.
Però a banda d’aquestos aspectes, trobem
molts altres avantatges que fan de les xarxes socials un recurs didàctic a
tindre en compte, per exemple Facebook ens permet seguir pàgines segons els
nostres interessos i existeixen pàgines de temàtiques molt diverses, per la
qual cosa ens facilita informació per a estar a l’última i actualitzat sobre
qualsevol tema que ens interesse.
Podem emprar-les amb una finalitat
educativa o merament lúdica per estar en contacte amb amics i familiars que no
s’encontren en la mateixa zona geogràfica. Aquesta última finalitat és la més
usual, sobretot entre la gent jove, però per què no introduir les xarxes a
l’aula?. La resposta més usual és perquè el docent no està acostumat a emprar
aquestes ferramentes com a recursos didàctics i no li encontra una utilitat o
finalitat relacionada amb l’educació. Però no es pot estar més alluny de la
realitat perquè aquestes xarxes ens donen múltiples possibilitats per a
treballar en educació. Per exemple, una proposta d’activitat per a treballar
amb elles pot ser crear un grup de classe on penjar enllaços a articles,
documents, presentacions, vídeos, documentals, etc. i poder interactuar alumnes
i docent d’una manera diferent però que facilite la transmissió de
coneixements. Personalment, he
experimentat aquesta situació i ha sigut una experiència molt satisfactòria
perquè tots compartíem informació d’interès sobre l’assignatura en qüestió i
podíem fer debats i comentar el que pensàvem sobre qualsevol tema.
Twitter, és una altra opció que permet
seguir diferents pàgines o personalitats que poden estar o no relacionats amb
la nostra carrera o treballa i ens dona l’oportunitat d’estar assabentats de
qualsevol esdeveniment.
A continuació, comentaré una sèrie de
vídeos i enllaços que tracten el tema de les xarxes socials en educació:
Es tracta d’un vídeo sobre les xarxes
socials, i avantatges d’aplicar-les en l’educació. Dintre del vídeo
s’introdueix un altre com a exemple de mal ús que es fan d’aquestes xarxes i
que pot resultar molt perillós per a la seguretat i intimitat d’una persona com
he esmentat abans.
També ens dona la direcció d’un pòster
digital que ja coneixem perquè hem treballat amb ell i és Glogster. En ell
apareixen diferents unitats que tracten aquest tema i de les quals també es pot
traure informació. Ací deixe l’enllaç:
VIDEO
Amb aquest vídeo
podem aprendre com utilitzar les xarxes a l’aula 3.0. L’autoria del vídeo és
d’un grup d’investigació e innovació en tecnologia educativa de la Universitat
de Salamanca.
Pel que fa als
enllaços tenim:
En aquest enllaç trobem un article que
parla sobre incloure les xarxes socials a l’aula i una presentació amb 10
aspectes sobre aquest tipus de xarxes i la seua aplicació en educació.
Aquest enllaç parla sobre l’ús dels blocs,
wikis i xarxes socials en l’educació 2.0 destacant el que és l’educació 2.0,
rol del docent i l’alumne, canvis en la metodologia, avantatges i desavantatges
i l’utilitat de blogs i wikis en aquest tipus d’educació.
La part que ens interessa pel nostre tema,
la trobem en la pàgina 16 i destaca la seua utilitat a l’àmbit docent, algunes
idees per a usar-les amb l’alumnat, entre els docents, amb les famílies i el
centre educatiu. També s’exposen avantatges, desavantatges i observacions sobre
l’ús de les xarxes socials.
És un document molt complet que ens permet
relacionar la informació amb altres temes com els blogs i les wikis de les que
ja hem parlat anteriorment i per a saber més sobre aquestos recursos que cada
vegada estan més integrats en l’àmbit educatiu.
En conclusió, l’aplicació de les xarxes
socials ofereix moltes possibilitats que haurien de ser emprades a l’aula
perquè van a ser usades pels alumnes a la seua vida personal i si els ensenyem
a manejar-les amb responsabilitat aprendran també a utilitzar-les com una
ferramenta al procés d’ensenyament-aprenentatge i traure el màxim profit en
l’àmbit educatiu i també en el personal perquè al fer un bon ús de les mateixes
seran conscients dels perills que corren si no són responsables.
No hay comentarios:
Publicar un comentario